Mobiliteitshulpmiddelen

Bij wie kan u terecht voor een mobiliteitshulpmiddel?

  • Uw huisarts

    Bij uw huisarts vraagt u een medisch voorschrift voor een mobiliteitshulpmiddel. Dat is de eerste stap om er een te kunnen kopen of huren. Soms hebt u geen voorschrift van uw huisarts nodig, maar zal uw huisarts of verstrekker u doorverwijzen naar een 'rolstoel advies team' of neuroloog.

     

  • Uw verstrekker

    Ook wel 'bandagist' genoemd. Dit zijn de officiële verstrekkers van de mobiliteitshulpmiddelen. Er zijn er zo'n 300 in Vlaanderen. Ze doen in samenspraak met u de aanvraag van uw hulpmiddel en bezorgen het u van zodra uw aanvraag is goedgekeurd en afgerond.

     

  • Uw zorgkas

    Voor al uw vragen kan u terecht bij uw zorgkas. Uw zorgkas begeleidt u bij een aanvraag, geeft advies, int uw zorgpremie en betaalt uw verstrekker. Een zorgkas organiseert in opdracht van de Vlaamse Overheid de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB). Er is een zorgkas bij elk Vlaams ziekenfonds en één bij de Vlaamse Overheid.

     

  • Uw rolstoel advies team: 

    Een erkend team van verschillende zorgverleners gespecialiseerd in onder meer mobiliteitshulpmiddelen. Ze zijn meestal verbonden aan een (revalidatie)ziekenhuis. Bij zo'n team gaat u als u een meer specifiek mobiliteitshulpmiddel nodig hebt, zoals een elektronische rolstoel of scooter. Uw huisarts of verstrekker zal u ernaar doorverwijzen.

AZ Delta heeft een erkenning als RAT en GRAT

Voor de opmaak van een RAR (Rolstoel Advies Rapport) of een GRAT (Gespecialiseerd Rolstoel Advies Rapport) kan u enkel telefonisch een afspraak maken via het secretariaat Fysische Geneeskunde en Revalidatie: 051/ 23 61 45.

Op het consult zal u niet alleen door een arts maar ook door een ergotherapeut (en indien nodig ook door andere zorgverleners) gezien worden. Het rolstoel advies team onderzoekt uw gezondheidsproblemen en mogelijkheden en stelt daarmee een 'rolstoel advies rapport' op. Daarin geeft het team ook advies over welk mobiliteitshulpmiddel voor u geschikt is.

Na afloop van het consult zal u in de meeste gevallen uw RAT (Rolstoel Advies Rapport) of GRAT (Gespecialiseerd Rolstoel Advies Rapport) mee naar huis krijgen. Dit document dient u dan te bezorgen aan een erkend verstrekker naar keuze om een mobiliteitshulpmiddel aan te vragen.

Gelieve ons tijdig te verwittigen indien u door omstandigheden niet aanwezig kan zijn op uw afspraak.